Nädal 8: Proff?

Selle nädala küsimus: 

Milline omadus võiks kõige enam eristada "proffi" sama eriala "käsitöölisest"?


Arvan, et proffi eristamine käsitöölisest ei ole sugugi lihtne, sest kõik oleneb kontekstist. Näiteks saab inimene olla proff selles baasoskuste valdkonnas, millega ta tegeleb, kindlasti laiemas mõttes ei peeta teda siis profiks globaalselt, kuid inimesele, kes tema tööd näeb ja võib-olla temalt õppida saab, on tema töö kindlasti professionaalne, kui see on hästi tehtud.

Kui vaadelda professionaalsust just edukuse vaatepunktist, siis siin on kõige tähtsam oskus olla alati "õigel ajal õiges kohas". See on see, mis võib inimest aidata ja suunata professionaalsuse poole. See võib olla kas mõni sotsiaalmeedias märgatud kursus enda oskuste täiendamiseks või ka näiteks mõni juhuslik tutvus, mis tagab suhtlusringi, kus inimese teadmisi valdkonnas hinnatakse ja laiendatakse. Tõepoolest, näiteks hiina keele eksperdi professionaalsus kaotab oma väärikust, kui ta viibib puhkusel Lõuna Aafrikas.

Sama on ka töö tasustamisega. See, kes otsib ja leiab võimalusi - teenib pikemas perspektiivis rohkem, kui see, kes kontsentreerub ühele valdkonnale ega kaalutagi teisi võimalusi. See, kes alaväärtustab oma tööd või on rahul madalama tasuga, ei taha võtta väljakutse vastu, seisab paigal oma enda professionaalses arengus.

Samas, siis on oht teistel inimestel langeda pseodoekspertide ohvriteks, kes tegutsevad "kes valjum, sellel õigus" põhimõttel. Siin võib näitena tuua erinevaid couch`e ja treenereid, kes teavad "eduvalemit" ja kindlasti aitavad sul saada iseenda rikkamaks, õnnelikumaks versiooniks. Kahjuks on nemad tõepoolest vaid head oraatorid ja nende teadmised pakutavas valdkonnas on üldjuhul pealiskaudsed. Kui võrrelda selliseid inimesi, kes minu arvates kuuluvad käsitööliste hulka, nendega, kes tõepoolest uurivad teemat, siis akadeemiliselt kaotavad nad, kuid kuulsuse ja raha teenimise mõttes on esimesed siiski edukamad kui teised.

Arvan, et kui inimesel on teadmised mingi kindla valdkonna, nt matemaatika, kohta, siis võib teda pidada ala eksperdiks. Peab vaid meeles pidada, et on mõttetu võrrelda:
  •  4. klassi õpilast, kes suurepäraselt valdab 1.-3. klassi matemaatikat ja saab sellest aru niipalju, et suudab oma mõttekäiku laitmatult seletada, 
  • põhikooli matemaatika õpetajat, kes tutvustab õpilastele uut teemat
  • ja doktorikraadiga professorit, kes on uurimustega pikemat aega tegelenud. 
Peamine on see, et inimene saab oma teadmisi rakendada olukorras, kus seda ette tuleb, vastavalt tema vanusele/positsioonile, pädevustele ja oskustele. Kui ta mõistab käsitlevat materjali ja areneb valdkonnas, siis on ta ekspert, kui aga lihtsalt tahab puudulike teadmistega  "läbi saada" hüvede teenimiseks, siis mitte.











Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar

Nädal 14: Andmeturveː tehnoloogia, koolitus ja reeglid

Selle nädala ülesandes tuli valida  üks suurematest IT-turvariskidest ja analüüsida seda ajaveebiartiklis.  Identiteedi omastamine veebis on...